Mijn jobkompas bekijken
0% ingevuld
0%

Hulp bij solliciteren

Via VDAB

Solliciteren is een moeilijk en intensief karwei waar je best wat tijd en aandacht aan besteedt. Je moet de werkgever er immers van overtuigen dat jij zijn witte raaf bent!

We zetten de verschillende stappen op een rijtje:

  1. Vacatures: vind de voor jou geschikte vacatures. Je jobkompas kan je daar ongetwijfeld mee helpen!
  2. CV: zet je capaciteiten in de verf. Met je jobkompas heb je je sterke punten in kaart gebracht!
  3. Brief: licht je motivatie toe. Met je jobkompas weet je welke bedrijfscultuur bij je past en in welke werkomgeving je graag zou willen werken. Bovendien kun je je potentiële werkgever overtuigen met je loopbaancompetenties én je leerbereidheid!
  4. Gesprek: bewijs dat jij de geschikte kandidaat bent. Met je jobkompas sta je alvast sterker in je schoenen! Je hebt immers goed nagedacht en je eigen zijn, kunnen én willen in kaart gebracht alvorens te solliciteren voor deze functie.
  5. Selectietesten: toon je intelligentie, vaardigheden en persoonlijkheid.

Hoe solliciteren

Op sociale media

Netwerksites als LinkedIn, Facebook en Twitter zijn een handige tool bij het vinden van een job. Tenminste als je ze op de juiste manier inzet.

Via deze sociale media kan je contact zoeken met mensen die je aan een job kunnen helpen. Ook bedrijven zoeken deze sites af naar goede kandidaten voor functies die ze moeten invullen. Sociale media zijn vaak bepalend voor de eerste indruk die een werkgever van je krijgt. Zorg voor een positieve indruk door sociale media in jouw voordeel te laten werken!

LINKEDIN

Wat is het?

LinkedIn is een sociale netwerksite die zich richt op werkenden. Voor bedrijven is LinkedIn het populairste medium om mensen te werven. Iedereen kan zich gratis aanmelden bij LinkedIn en een professioneel profiel aanmaken. Om gevonden te worden, vul je je profiel volledig in en sluit je je aan bij groepen die passen bij jouw studie of werkveld. Aan de hand van relevante zoekwoorden uit je profiel of wanneer je mee discussieert in groepen, val je op bij bedrijven en krijgen ze een goed beeld van wie jij bent en wat je kwaliteiten zijn.

Waarvoor kan je het gebruiken?

  • Om contact te houden met oud-collega’s bij verandering van werk. Zo kan je altijd terugvallen op expertise van mensen die je kent en vertrouwt.
  • Om jouw relaties te vragen je te introduceren of je een recommendation te geven en zo jouw professionele netwerk verder uit te bouwen. Je netwerk bestaat immers niet alleen uit je directe contacten maar ook uit contacten van contacten (second degree connections) en verder (third degree connections)
  • Om lid te worden van groepen en zo informatie uit te wisselen en je netwerk verder uit te bouwen.
  • Om vacatures op te zoeken. Tegelijkertijd gebruiken recruitment afdelingen van bedrijven en headhunters de informatie op de profielen om kandidaten voor vacatures te vinden. Daarmee maak je meer kans op een nieuwe job.
  • Om bedrijven te volgen en op de hoogte te blijven van vacatures.

Hoe zoek je een baan en solliciteer je via LinkedIn?

1. Maak een profiel aan (gratis)

  • Ga naar http://www.linkedin.com
  • Vul bij Join LinkedIn Today je voornaam, achternaam en e-mail adres in en verzin een (veilig) paswoord.
  • Maak je profiel aan en vervolledig je profiel naar wens verder aanvullen met opleiding, werkervaring, … LinkedIn stelt vragen om je profiel te vervolledigen. Je kan stappen overslaan en je profiel later aanvullen.

2. Zoek vacatures

  • Klik boven aan de homepagina op Vacatures.
  • Voer in het zoek-vak een functietitel, trefwoord of bedrijfsnaam in.
  • Klik op Geavanceerde zoeken en gebruik de filters die worden weergegeven om uw zoekcriteria te verfijnen (niet verplicht).
  • Klik op Zoeken.
  • Gebruik de filters aan de linkerkant om je zoekcriteria verder te verfijnen.
  • Klik op een titel van een vacature om meer details te bekijken.

3. Solliciteer

Klik op Nu solliciteren of Solliciteren op bedrijfswebsite (kan variëren).

Voor vacatures met een knop Nu solliciteren:

  • Je kunt solliciteren met uw LinkedIn-profiel. Nadat je op deze knop geklikt hebt, kun je: jouw e-mailadres en telefoonnummer bewerken of een bestand met jouw cv uploaden. Ervoor kiezen om het bedrijf dat de vacature plaatste, te volgen. Job Seeker Premium-abonnees kunnen hun sollicitatie laten opvallen door boven aan de lijst van de kandidaten geplaatst te worden in het onderdeel Speciale sollicitant.
  • Klik op Verzenden wanneer je klaar bent.
  • Voor vacatures met de knop Solliciteren op de website van het bedrijf: Bij andere vacatures wordt je naar een website of vacaturepagina van een bedrijf geleid om het proces te voltooien. 

TWITTER

Wat is het?

Met Twitter sturen gebruikers tekstberichten (tweets) van maximaal 140 tekens via sms, e-mail, de Twitter-website of via een applicatie zoals Twitterrific of TweetDeck. Deze tweets worden getoond op de gebruikerspagina en bij andere gebruikers die hebben opgegeven deze te willen ontvangen. De zender kan de aflevering beperken tot een groep vrienden, maar standaard worden de berichten afgeleverd bij alle belangstellenden.

Waarvoor kan je het gebruiken?

  • Veel bedrijven zetten hun vacatures online via Twitter. Door de Twitter accounts van bedrijven en recruiters te volgen ben je altijd op de hoogte van de meest recente vacatures.
  • Er zijn verschillende twitteraccounts die de vacatures voor je op een rijtje zetten
  • Je kan personen (accounts) volgen die relevant zijn voor jouw zoektocht naar een baan.
  • Je kan jezelf in een tweet voorstellen zodat werkgevers die op deze onderwerpen zoeken jou vinden.

Hoe zoek je een baan en solliciteer je via Twitter?

1. Maak een profiel aan (gratis)

  • Ga naar www.twitter.com
  • Vul bij “Registreer nu” je naam en e-mail adres in en verzin een paswoord.
  • Klik op Registreren voor Twitter.  
  • Kies een gebruikersnaam en maak je account aan
  • De twitterdocent stelt je een aantal stappen voor die je als je wil kan overslaan
  • Er is nu een persoonlijke pagina voor je aangemaakt op Twitter.com. Die is te vinden op www.twitter.com/xxx waarbij xxx staat voor de gebruikersnaam die je hebt gekozen.
  • Je kan de lay-out van je twitterpagina aanpassen om ze aantrekkelijker te maken.

 2. Zoek vacatures

  • Klik boven aan uw homepagina op twitter doorzoeken.
  • Voer in het zoek-vak woorden, zinnen, personen of #hashtags (een soort label dat je aan een tweet kunt hangen om aan te geven dat het over een bepaald onderwerp gaat) in.
  • Ook de hashtag #vacature of de hashtag #jobs  wordt veel gebruikt om nieuwe vacatures te promoten.

3. Solliciteer

  • Vat jouw ervaringen en competenties kernachtig samen in maximaal 140 tekens (een beetje zoals je zou doen bij een ‘elevator pitch’)
  • Stuur je bericht als private message naar de rekruteerder. (Als die persoon jou niet volgt op Twitter, is dit echter niet mogelijk. Kies dan voor een @-reply.)
  • Voeg er best een link aan toe die verwijst naar jouw LinkedIn-profiel, online portfolio, video-cv of andere webpagina waar de rekruteerder meer over jou te weten kan komen.
  • Het is ook aangeraden om de hashtag #twesume te gebruiken, of, als de rekruteerder dat zo heeft aangegeven, een speciale hashtag voor de vacature erbij te zetten.

Je tweet kan er dan bijvoorbeeld als volgt uitzien: Ervaren community manager met skills in #SocialMedia, #Marketing, redactie en meer! Cv op http://link #twesume


FACEBOOK

Wat is het?

Facebook is een social netwerk site, waar gebruikers hun persoonlijke interesses delen met anderen. Je kan een persoonlijk profiel aanmaken en anderen die ook een profiel hebben uitnodigen om vriend te worden. Je kan berichten, foto’s en video’s plaatsen op een soort prikbord en met elkaar communiceren via publieke en privé berichten.

Facebook staat in eerste instantie niet bepaald bekend als zakelijke netwerksite, toch blijkt dat de meeste bedrijven en werknemers zich ook op dit netwerk bevinden.

Waarvoor kan je het gebruiken?

  • Meld je aan bij groepen of pagina’s van bedrijven, steeds meer bedrijven zetten namelijk ook hun vacatures op Facebook.
  • “Like” de merken en bedrijven waarvoor je graag zou willen werken en blijf op de hoogte van hun vacatures
  • Laat via een statusupdate weten dat je op zoek bent naar werk, zodat je netwerk hiervan op de hoogte is.
  • Denk om je privacy instellingen en zeker wanneer je solliciteert via Facebook. Wees je ervan bewust dat vooral Facebook voor recruiters de ideale plek is om hun sollicitanten na te trekken. Onthou dat alles wat je op je Facebook plaatst, meegenomen kan worden in de beslissing of je wordt uitgenodigd voor een gesprek of niet. Via je privacy instellingen kan je er voor zorgen dat niet alle informatie gedeeld wordt.

Hoe zoek je een baan en solliciteer je via Facebook?

1. Maak een profiel aan (gratis)

  • Ga naar www.facebook.com
  • Je krijgt dan een registratieformulier te zien. Vul hier je voor- en achternaam, je mailadres en je wachtwoord in. Vermeld ook je geslacht en geboortedatum en klik vervolgens op de knop 'Registreren'.
  • Vul je profiel aan. Er worden verschillende vragen gesteld, onder meer over je opleiding en je werk. Vul alleen in wat je in wilt vullen. Als je de vakjes hebt ingevuld, klik je op 'Opslaan & Verdergaan'.
  • Tot slot kun je een profielfoto aan je profiel toevoegen.
  • Bevestig je registratie door op de link in de bevestigingsmail te klikken

2. Zoek vacatures

  • Voer in het zoek-vak bedrijfsnamen, personen of woorden als jobs, vacatures,… in

3. Solliciteer

In veel gevallen kun je via een e-mailadres je motivatiebrief en cv opsturen, maar steeds meer bedrijven geven je de optie om via Facebook direct te solliciteren.